HTML

Akula túra

Friss topikok

  • Akulatura: Tisztelt Sydney! A St Pétervár Murmanszk közötti M18 as főút az Orosz viszonyokhoz képest jónak m... (2014.01.20. 15:50) Murmanszk, sugárzunk a boldogságtól
  • Kitalátor (másként) gondolkodó: Tanulság? Ha valaki ki akar lépni az EU-ból (mármint határátkelőn) akkor macskaszőrrel kell kitöm... (2013.05.06. 08:00) Határtortúra

Címkék

Archívum

2013.05.15. 08:01 Rizsaxx

Murmanszk, sugárzunk a boldogságtól

Rm1znYvd_PQSmTl52FRCgOQKVtNId9lkNhdU4CDrpno,ZoWz1yOwLwQyZnclTe-xYjQXsZvI7uIbWzTv9mo5OU0.jpgA kikötővárosi élet a Lenin úton - ami természetesen a főút, nem csak itt, de a legtöbb orosz városban - kezdődött kávéval, süteménnyel, információgyűjtéssel. A város nem oly borzasztó, mint az eddigi északi társai. Kicsit rendezettebb, gazdagabbnak hat elsőre - de azért nem lettünk szerelmesek! Az információink szerint van itt 2-3 múzeum, egy akvárium és Aljosa, de mi kezdetnek a kikötőben kinézett piros (szerintem Arktika) atomjégtörő hajót próbáljuk megnézni.

A kikötőbe jutás - megtapasztalva a helyi bürokráciát - viszonylag könnyen ment, és hamar a nagy piros hajó közelébe értünk, ahol meglepetés várt bennünket! A kikötő közepén állomásozik a világ legelső atommeghajtású jégtörő hajója, neve (na ki találja ki?) Lenin. A hajót bámulva, találtunk egy táblát, mely szerint be lehet jelentkezni a hajóra csoportos látogatásra. Tanakodva a táblánál, egy hölgy érkezett mellénk, aki nagyon barátságosan megkérdezte mit akarunk? El intézte nekünk, hogy soron kívül fogadjanak minket és még angol nyelvű vezetőt is kaptunk. A privát üzemlátogatás végre egy hatalmas élmény volt, amit ugyan nem terveztünk, de bevéshetjük a memoárjainkba, hogy láthattuk a csodaszámba menő gépezetet olyan emberek után mint Nixon, Fidel Castro, Gagarin, és az előző héten itt járt Pierre Richard után. A hajó hatalmas, eredeti berendezésekkel. Kivéve persze a reaktort, amit kiszereltek belőle. Minden információt megkaptunk, és kíváncsi kérdéseimre a válaszokat. Ami érdekes: 13 emelet, uszoda, mozi, fittness, pártvezetői terem, kutató és kórházi szobák. A hajó bejárta a jeges északi tengereket, a falakon az expedíciók képei segítenek elképzelni az ismeretlen világot. Soha nem használták katonai célra az 54 éves veteránt. Atomjégtörő hajóból összesen 9 darab van a világon. Lehetőségünk volt minden nem elzárt területet megnézni, kormányozni, és benézni a reaktor helyére is.

 Sugároztunk a boldogságtól!

 Múzeum projekt

A városi múzeumban 3 szinten láthattuk a környék állatvilágáról,  földrajzáról, ásványkincseiről és a város kialakulásáról szóló kiállításokat. Újra nagy barátságot kötöttünk egy gyezsurnajával, aki meghallotta hogy magyarok vagyunk, és kézen fogva vezetett minket végig alaposan megmutogatva mindent, és elmesélve a nagy magyar szerelme történetét. (Aki itt tanult, de aztán hazatért kis hazánkba és soha többé nem találkoztak.)

Innen az akvárium nevű, tengeri bemutató állomásra mentünk. Mint kiderült, fél napot kell várni, és a fő látványosság egy fóka show… Ezt kihagytuk. Aljosa, a monumentális beton katonaszobor, mely egy domb tetejéről vigyázza a várost. Első saccolásra 50 magasnak tűnt a szép szovjet művészeti alkotás.

Innen irány a perverzióm, keressünk Akulát!

Az északi flotta bázisa Szeveromorszkban van, ami kicsit északabbra van Murmanszktól. Már írtam is a naviba, de az csak nem akart oda menni, maradt a térképészet. Az első tíz kilométer után lezárt út, katonai kontrol, kérdezünk, de egyértelmű az elutasítás: ide csak a katonák és a személyzet jut be. Hát én nem ezért jöttem. Kiötlöttem, hogy a szemben lévő partról nézegetem a titkos bázis hajóit! Irány a Tuloma folyó másik oldala. Kis társaim nem oly kitörő lelkesedéssel fogadták okos terveimet, de nem volt mit tenni, menni kellett! Kis siker! A Murmanszki kikötő északi részével szemben lejutottunk a partig, ahonnan láttunk repülőgép anyahajót, és a jégtörő hajók bázisát, jónéhány más hadihajóval.

h8MWVhrcAuitjEJflCeso-zwamjWfAW2f7r3Jj3R-Vs,UOh0MZwlXhzG7FpHMP7-EmmE5EH10Trd97-MN721Jhw.jpg

A part tele felborult hajóroncsokkal, régi rozsdás csodákkal, igazi világ vége történet képekben. A Szeveromorszki kikötővel szemben nem találtunk lejárót (vagyis későn vettem észre, és vissza soha a jelszó) irány tovább Vidayevó és Ura Guba, ezek a kimondottan tengeralattjáró bázisok. Legnagyobb sajnálatomra minden út lezárva, a fontosabb helyek már több kilométeres sugárban elkordonozva. Ráadásul az út Sznyegorodsk-nál, befejeződik földi halandó számára. Vissza az elejére, Murmanszkba. A még mindig nem csillapodó tengeralattjáró nézési ingerenciám még mindig nem szűnt, így visszafele bementünk az utolsó reménységet adó földúton, a többiek rosszallása ellenére. Lejutottunk az öböl partjára, és kiélhettem a hadihajó nézési mániám. Innen jobb híjján irány a Barents-tenger, és mivel Olegnak csak 14-től jó a vízuma, még másfél napot el kell töltenünk a nem rokonszenves, kihalt vidéken.

X31A1H-IR8As4GJFweuhycVuM9sGkTNqgvJ2LHQUV70,2-Px4iRsKvI2gWaeqgtVYVQYWtn6R-PEA_guVwNgnqY.jpg

Először egy kis falunál próbáltunk eljutni a partig, de elsüllyedve a sárban az első métereken, inkább tovább mentünk egész Pechengáig. Az út jó, de semmi nincs csak katonai bázisok, üzemek, gyárak egy-egy elvétve, se falu, az élet bármiféle jele a kulturális világból.

CWbPFmWNUPL9iAMu2jekwKU6qaH_snVYEhKCBvXejjw,Qqdamm1sI3-F1usMaAxkV_Cgx0QPKRp4TU-nh5a3-6U.jpg

Pechengába érve, laktanya, gyár, szemét, a tenger felé az út lezárva. Így az öböl partján alszunk egy újabb szemétkupac közepén. Oleg sátrat ver a parton, mi pedig a kocsiban élvezzük a tágas háló előnyeit az éjféli napsütésben.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://akulatura.blog.hu/api/trackback/id/tr955300991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sidney154 2014.01.19. 21:49:45

Kaphatnék néhány információt az infrastruktúráról Murmanszk kornyékén, benzínkutak suruségérol, utakról, osszekottetésekrol? Koszonom

Akulatura 2014.01.20. 15:50:47

Tisztelt Sydney!

A St Pétervár Murmanszk közötti M18 as főút az Orosz viszonyokhoz képest jónak mondható, néhol kátyús saras de aszfalt és jól járható még télen is (persze ha esik a hó nem olyan sűrűn takarítják..) , 100 km-en belül a legrosszabb esetben is van benzinkút éjjel nappal.
Túl sok város nincs a két nagy (St Pétervár és Murmanszk ) között, de ha van is az igazi Orosz ipar rettenet. (Petrozavodszk, Medvezsegorszk...stb), élet, ital, bolt mindenhol van.

Murmanszk gazdag város, minden van és drága is.
Viszonylag elszigetelt így sok turista nem lesz.
Viszont amit Európában lehet venni az itt is van, tömegközlekedést nem ismerem, kocsival jól járható a város. (de előző blogaimon, http://www.balatonbaikal.com/jégrelépek , elemeztem az iránytaxi fogalmát, az itt is nagyon jól működőnek látszik.
Nagyon sok üzlet , kávézó étterem van a belvárosban, magas árakkal, gyengécske minőséggel, de akár királyi élőkelő berendezéssel.
A környéken kicsit bonyolult a helyzet, mivel itt van az északi flotta és némi atom-tengeralattjáró temető, és amiről még a földi halandók sem tudnak, a főutakról nem nagyon lehet letérni (katonai kontrollpontok, lezárt utak, és nem nézik jó szemmel a kíváncsiskodó fényképezős túristát.
Északi irányban teljesen zárt a terület, a Barents tenger felé nem lehet menni, sehol csak Norvégiába.
Nyugati irány Norvégia fele A138-as út (néhol ezt is M18 nak hívják ) Pecsenga és Zapolyarnyy, Nikel felé az egyetlen út amin lehet menni, letérni nem lehet semerre sem. (Katonák, határőrök, stb) út jó, a táj mint a holdon, növény nincs.
Norvégiába átlépni Storskog nál lehet, reggel 7 től este 9 ig, az Orosz oldalon határ sáv kb 20 km.
A másik irány Finnorszog fele Ivalo városba, P11 es út, nem ismerem, de 10 évvel ezelőtt nagyrészt sáros föld út volt .Raja-Jooseppi határátkelő 7.00-21.00ig.

Kapcsolatunk csak szerzett van, Zapolyarniyy városban, aki nem mindig van ott csak idényszerűen dolgozik.

Remélem tudtam segíteni.
Tisztelettel:

Keszei Csaba